Recenze: Filmové Poslední království nabízí strhující podívanou z doby temna

Filmová adaptace televizního seriálu "Poslední království" je strhujícím eposem, který umně kombinuje historii a fikci. Díky napínavému ději, dobře inscenovaným bitevním scénám a smyslu pro detail je tento samostatný film pro fanoušky historických dramat povinností.

Snímek Poslední království: Sedm králů musí zemřít, vychází ze stejnojmenného televizního seriálu a přímo překypuje dějem. A jak se příběh rozvíjí, záplava historických detailů je stále poutavější. Film natočený podle románů Bernarda Cornwella a zasazený do 10. století, těsně před normanskou invazí, je prostě epický ve všech smyslech toho slova.

Problémové soužití pohanů a křesťanů

(Upozornění: Text obsahuje drobné spoilery filmu)

I když jste nikdy neviděli ani jeden díl z předchozích pěti sérií seriálu Poslední království o zdramatizované, ale přesto velmi dobře prozkoumané britské historii, nejspíš si toho u sledování filmu vůbec ani nevšimnete. Čím více se mu poddáváte, tím je poutavější. Je to především díky promyšlenému způsobu, jakým vykresluje společnost složenou z pohanských Dánů a křesťanských Sasů, stejně jako těch, kteří jsou směsicí obojího a snaží se s ostatními koexistovat.

Hlavní hrdina Uhtred (Alexander Dreymon) je bojovník se smíšeným původem, který se narodil jako Sas, ale vychovali ho Vikingové, takže věří v severské bohy. Nosí obávaný meč s kusem jantaru na jílci a hřívu spletených vlasů vyholených po stranách, připomínající tak trochu new age cestovatele z devadesátých let. Uhtred je vůdcem společenství v Northumbrii a vyhýbá se titulu krále.

Smrtelná věštba

Jeho spojenectví s královským rodem Wessexu na jihu ale projde zkouškou, když se k moci dostane nově korunovaný král Aethelstan (Harry Gilby), kterého jeho nejbližší rádce Ingilmundr (Laurie Davidson), fanatický konvertita ke křesťanství, přesvědčí, aby využil této chvíle k převzetí vlády nad všemi britskými královstvími od Shetland a Orknejských ostrovů až po Wessex. Název filmu „Sedm králů musí zemřít“ nenaznačuje, že králů je celkem osm, ale přítel Uhtredovy manželky, který má za sebou věštbu, předpovídá, že zemře sedm z nich.

Režisér Edward Bazalgette zručně zvládá vyprávění příběhu a do stopáže efektivně vtěsnal spoustu zápletek. Každá scéna začíná přehlídkou místopisných názvů, které vysvětlují, na kterém hradě se právě nacházíme a jak byl znám v roce 900 a jak se jmenuje nyní. Pokud máte rádi tento druh nerdovské pozornosti věnované detailům, film si nejspíš rychle zamilujete.

Film se zaměřil i na dobový pohled na gaye a ženy

Bazalgette a film se po celou stopáž snaží zůstat věrní dobovému smýšlení, od sebenenávidějících homosexuálů, kteří se snaží očistit od „hříchů“, jichž se obávají, že se dopustili válčením za křesťanství, až po způsob, jak se lidé doby temna chovali k ženám a podrobeným nepřátelům s přibližně stejnou dávkou opovržení. Bitevní scény sice nedosahují měřítka sérií Pán prstenů nebo Hra o trůny, ale i tak jsou napínavé a dobře zahrané, zejména vzhledem k menšímu rozpočtu filmu.

Film tak rozhodně stojí za vyzkoušení, i když asi nebude patřit k těm, ke kterým se budete opakovaně vracet.

Něco k tématu