- Reklama -

Proč Orson Welles nenáviděl Woodyho Allena a Alfreda Hitchcocka

"Woodyho Allena fyzicky nenávidím, tenhle druh člověka se mi prostě nelíbí." – Orson Welles

- Reklama -

Milovníci filmu často uctívají své oblíbené filmaře. Ať je to jakákoli veličina, Orson Welles, Woody Allen nebo Alfred Hitchcock, člověk má tendenci proměnit toho či onoho tvůrce na dvě hodiny v hybatele vlastní fantazie. A pak se, když je snímek povedený, klaní umu oblíbeného režiséra. Chovají ale tito géniové obdiv k sobě navzájem?

Většina filmařů se raději jakkoli vyhne tomu, aby hodnotila někoho z kolegů, jeden z největších tvůrců všech dob ale podobnými rozpaky netrpěl. Řeč je o veleváženém Orsonu Wellesovi, který je považován za jednoho z nejlepších filmových režisérů v historii kinematografie.

Geniální Občan Kane

Nejznámější je jeho film Občan Kane, který je považován za jeden z nejlepších dramatů, co kdy byly natočeny. Orson Welles na tom měl nemalý podíl – film produkoval, režíroval a hrál v něm jako Charles Foster Kane. Welles byl outsiderem studiového systému a musel bojovat o tvůrčí kontrolu nad svými projekty s velkými filmovými studii v Hollywoodu. Stejně tak válčil později v životě s řadou nezávislých finančníků po celé Evropě, kde strávil většinu své kariéry.

- Reklama -

Jeho osobitý režijní styl představoval vrstvené a nelineární narativní formy, použití osvětlení, jako je šerosvit, neobvyklé úhly kamery. Používal také zvukové techniky vypůjčené z rádia, snímky s hlubokým ostřením a dlouhé záběry, za které byl obdivován a chválen. Je to celá sbírka atributů, díky nimž se mohl pyšnit gloriolou „dokonalého autora“.

Nudný Antonioni a odcizený Bergman

Byl režisérem, který příliš dobře znal obtíže spojené s fimovou tvorbou. Přesto neváhal nahlas vyjmenovat všechny „kopyta“, co pracovala v tomto odvětví.

„Existuje tolik Bergmana a Antonioniho, že bych radši umřel, než u toho celou tu dobu sedět,“ zní jedna z jeho slavných hlášek. „Podle mladého amerického filmového kritika je jedním z velkých objevů naší doby hodnota nudy jako uměleckého předmětu,“ pokračoval Welles podle faroutmagazine.co.uk. „Pokud je to pravda, tak si Michelangelo Antonioni zaslouží být považován za průkopníka a otce zakladatele. Jeho filmy by se nejlépe vyjímaly jako pozadí na módní přehlídce. Pokud jde o Bergmana, nesdílím ani jeho zájmy, ani jeho posedlosti. Je mi cizejší než Japonci.“

Provinční Federico Fellini a arogantní Woody Allen

Pár laskavějších slov – na své poměry – našel Welles pro Federica Felliniho. Toho nazval „stejně nadaným jako kdokoli, kdo dnes natáčí filmy“, ale také byl podle něj „v zásadě velmi provinční“. Jeho filmy byly podle Wellese „snem maloměšťáka o velkoměstě“. Fellini dle Wellesova dobového názoru „vykazoval nebezpečné známky toho, že je superlativní umělec, který má jen málo co říct.“

To nejlepší si však vyhradil pro průkopníka nového Hollywoodu Woodyho Allena. „Nenávidím Woodyho Allena fyzicky, nelíbí se mi ten druh člověka,“ řekl Welles a vysvětlil svou nevraživost. „Má Chaplinovu nemoc. Ta konkrétní kombinace arogance a plachosti, ze které skřípu zuby. Je arogantní. Stejně jako u všech lidí s plachými osobnostmi je i jeho arogance neomezená. Každý, kdo tiše mluví a scvrkává se ve společnosti, je neuvěřitelně arogantní. Chová se stydlivě, ale není. Bojí se. Nenávidí sám sebe a zároveň se miluje, je neustále ve velmi napjaté situaci. “

Welles podle openculture.com neochvějně a nekompromisně pokračoval. „Jsou to lidé jako já, kteří se musí o vše postarat a předstírat, že jsou skromní. Pro mě je to ta nejtrapnější věc na světě. Člověk, který se ukazuje v nejhorším světle, aby ostatní rozesmál, a sebe vysvobodil od svých selhání. Je to celé jen jeho terapie na obrazovce.“

Neobstál u něj ani Alfred Hitchcock

Skromný a přímočarý Welles nenašel příliš pochopení ani pro tvorbu Alfreda Hitchcocka. Podle Wellesova mínění upadl do „egoismu a lenivosti“, a při natáčení filmů měl „vše osvětlené jako televizní pořady“.

Podle Wellese za to mohla sešlost věkem. „Myslím, že byl dlouho senilní, než zemřel,“ svěřil se Welles. „Stále usínal, když jsi s ním mluvil.“

Pomluvil ale i některé filmy, které Hitchcock natočil ve svých vrcholných letech, jako například Vertigo. Podle Wellese bylo ještě horší než Okno do dvora, ve kterém „bylo hloupé všechno“.

- Reklama -

Něco k tématu

Nejnovější články

Deadpool a Wolverine se občas ztrácí v překombinovaném ději, snímek sráží i momenty s nízkou vizuální kvalitou

Deadpool & Wolverine (2024) je film, který spojuje dva nejoblíbenější antihrdiny Marvelu v chaotickém, humorném a občas i dojemném dobrodružství. Režie se ujal Shawn Levy a tento snímek znamená důležitý moment, protože integruje Deadpoola do Marvel Cinematic Universe (MCU), což fanoušci dlouho očekávali.

Hořké zklamání z finále druhé řady Rodu Draka: Tvůrci vynecháním některých klíčových scén zradili fanoušky

Finále druhé řady seriálu Rod draka mělo být triumfálním zakončením sezóny plné intrik, napětí a osudových zvratů. Místo toho však přineslo epizodu, která sice nabízí několik silných momentů, ale celkově působí jako zklamání. Seriál, který se snaží kráčet ve stopách Hry o trůny, se v závěru druhé řady potýká s problémy, které by měly znepokojit nejen fanoušky, ale i samotné tvůrce.

Meghan Markle přiznala myšlenky na sebevraždu: „Nechtěla jsem už dál žít“

Meghan ve svém posledním rozhovoru prozradila, že období jejího života v královské rodině bylo plné neustálého stresu a tlaku. Ten v jejím případě nakonec...

Zemřel Bob Newhart, profesor Proton ze seriálu Teorie velkého třesku

Bob Newhart, ikonický komik a herec, známý českým divákům především jako Profesor Proton ze seriálu "Teorie velkého třesku", zemřel ve věku 94 let. Smutná zpráva zasáhla nejen jeho nejbližší, ale i jeho fanoušky po celém světě, kteří si oblíbili Newhartův suchý a inteligentní humor.

Recenze: Třetí řadu Medvěda táhne Richieho proměna, některé díly ztrácí tempo

Třetí řada oceňovaného seriálu Medvěd, který se stal hitem na Disney+, pokračuje v trendu nabízet divákům syrový pohled do světa gastronomie. Seriál, který vytvořil Christopher Storer, nabízí nejen napínavé drama, ale také důkladnou psychologickou sondu do života kuchařů a jejich osobních bojů. Třetí série, premiérově uvedená 17. července, přináší deset nových epizod plných emocí, napětí a nečekaných zvratů.

Šokující plány Shannen Doherty před smrtí: Poslední přání zahrnuje smíšení jejího popela s popelem psa a otce

Shannen Doherty, která se proslavila především díky své ikonické roli Brendy Walshové v seriálu „Beverly Hills, 90210“, před svou smrtí sdílela své šokující plány na vlastní pohřeb. Herečka, která prohrála boj s metastatickou rakovinou ve čtvrtém stadiu, se rozhodla, že její pozůstatky budou smíchány s popelem jejího psa a otce.
- Reklama -

Oblíbené články

- Reklama -