- Reklama -

Proč Orson Welles nenáviděl Woodyho Allena a Alfreda Hitchcocka

"Woodyho Allena fyzicky nenávidím, tenhle druh člověka se mi prostě nelíbí." – Orson Welles

- Reklama -

Milovníci filmu často uctívají své oblíbené filmaře. Ať je to jakákoli veličina, Orson Welles, Woody Allen nebo Alfred Hitchcock, člověk má tendenci proměnit toho či onoho tvůrce na dvě hodiny v hybatele vlastní fantazie. A pak se, když je snímek povedený, klaní umu oblíbeného režiséra. Chovají ale tito géniové obdiv k sobě navzájem?

Většina filmařů se raději jakkoli vyhne tomu, aby hodnotila někoho z kolegů, jeden z největších tvůrců všech dob ale podobnými rozpaky netrpěl. Řeč je o veleváženém Orsonu Wellesovi, který je považován za jednoho z nejlepších filmových režisérů v historii kinematografie.

Geniální Občan Kane

Nejznámější je jeho film Občan Kane, který je považován za jeden z nejlepších dramatů, co kdy byly natočeny. Orson Welles na tom měl nemalý podíl – film produkoval, režíroval a hrál v něm jako Charles Foster Kane. Welles byl outsiderem studiového systému a musel bojovat o tvůrčí kontrolu nad svými projekty s velkými filmovými studii v Hollywoodu. Stejně tak válčil později v životě s řadou nezávislých finančníků po celé Evropě, kde strávil většinu své kariéry.

- Reklama -

Jeho osobitý režijní styl představoval vrstvené a nelineární narativní formy, použití osvětlení, jako je šerosvit, neobvyklé úhly kamery. Používal také zvukové techniky vypůjčené z rádia, snímky s hlubokým ostřením a dlouhé záběry, za které byl obdivován a chválen. Je to celá sbírka atributů, díky nimž se mohl pyšnit gloriolou „dokonalého autora“.

Nudný Antonioni a odcizený Bergman

Byl režisérem, který příliš dobře znal obtíže spojené s fimovou tvorbou. Přesto neváhal nahlas vyjmenovat všechny „kopyta“, co pracovala v tomto odvětví.

„Existuje tolik Bergmana a Antonioniho, že bych radši umřel, než u toho celou tu dobu sedět,“ zní jedna z jeho slavných hlášek. „Podle mladého amerického filmového kritika je jedním z velkých objevů naší doby hodnota nudy jako uměleckého předmětu,“ pokračoval Welles podle faroutmagazine.co.uk. „Pokud je to pravda, tak si Michelangelo Antonioni zaslouží být považován za průkopníka a otce zakladatele. Jeho filmy by se nejlépe vyjímaly jako pozadí na módní přehlídce. Pokud jde o Bergmana, nesdílím ani jeho zájmy, ani jeho posedlosti. Je mi cizejší než Japonci.“

Provinční Federico Fellini a arogantní Woody Allen

Pár laskavějších slov – na své poměry – našel Welles pro Federica Felliniho. Toho nazval „stejně nadaným jako kdokoli, kdo dnes natáčí filmy“, ale také byl podle něj „v zásadě velmi provinční“. Jeho filmy byly podle Wellese „snem maloměšťáka o velkoměstě“. Fellini dle Wellesova dobového názoru „vykazoval nebezpečné známky toho, že je superlativní umělec, který má jen málo co říct.“

To nejlepší si však vyhradil pro průkopníka nového Hollywoodu Woodyho Allena. „Nenávidím Woodyho Allena fyzicky, nelíbí se mi ten druh člověka,“ řekl Welles a vysvětlil svou nevraživost. „Má Chaplinovu nemoc. Ta konkrétní kombinace arogance a plachosti, ze které skřípu zuby. Je arogantní. Stejně jako u všech lidí s plachými osobnostmi je i jeho arogance neomezená. Každý, kdo tiše mluví a scvrkává se ve společnosti, je neuvěřitelně arogantní. Chová se stydlivě, ale není. Bojí se. Nenávidí sám sebe a zároveň se miluje, je neustále ve velmi napjaté situaci. “

Welles podle openculture.com neochvějně a nekompromisně pokračoval. „Jsou to lidé jako já, kteří se musí o vše postarat a předstírat, že jsou skromní. Pro mě je to ta nejtrapnější věc na světě. Člověk, který se ukazuje v nejhorším světle, aby ostatní rozesmál, a sebe vysvobodil od svých selhání. Je to celé jen jeho terapie na obrazovce.“

Neobstál u něj ani Alfred Hitchcock

Skromný a přímočarý Welles nenašel příliš pochopení ani pro tvorbu Alfreda Hitchcocka. Podle Wellesova mínění upadl do „egoismu a lenivosti“, a při natáčení filmů měl „vše osvětlené jako televizní pořady“.

Podle Wellese za to mohla sešlost věkem. „Myslím, že byl dlouho senilní, než zemřel,“ svěřil se Welles. „Stále usínal, když jsi s ním mluvil.“

Pomluvil ale i některé filmy, které Hitchcock natočil ve svých vrcholných letech, jako například Vertigo. Podle Wellese bylo ještě horší než Okno do dvora, ve kterém „bylo hloupé všechno“.

- Reklama -

Něco k tématu

Nejnovější články

Eddie Murphy nečekaně upřímně přiznal, co pro něj znamenají kruté kritiky jeho filmů

S více než padesáti filmy v jeho repertoáru, kariérou trvající desetiletí a řadou ocenění na svém kontě, Eddie Murphy patří k nejvýznamnějším hercům své generace. A také nejkritizovanějším… Nedávno přiznal, jaký má ke kritice svých filmů postoj.

Amber Heardová u soudu tvrdila, že za její konec v Aquamanovi může Jason Momoa

Po neúspěšném soudním sporu proti Johnnymu Deppovi se Amber Heardová rozhodla jít k soudu kvůli kolegům Jasonovi Momoovi a režisérovi Jamesi Wanovi kvůli jejich chování na place při natáčení pokračování Aquamana.

Poskrvněná pověst Vince Vaugna: Při kolegově sporu se postavil na stranu rasismu

Na počátku 21. století patřil Vince Vaughn mezi nejobsazovanější hollywoodské herce, pak ale jeho kariéru nabrala nečekaný směr a rolí mu ubývalo. Jedním z důvodů, proč to tak je, může být i spor jeho černošského kolegy kvůli filmu Trable v ráji, při kterém se Vaughn nezachoval zrovna nejlépe.

Kevin Costner si filmem Vodní svět málem úplně zničil kariéru

Kevin Costner patří už léta mezi uznávané herce, ale v devadesátých letech se neúspěšným filmem téměř připravil o slušně rozjetou kariéru.

Nejapný žert v Bradavicích: Alan Rickman legendárně ztrapnil Daniela Radcliffa

Když Daniel Radcliffe propagoval svůj film "Rohy", obrátil se na skrz Reddit na fanoušky a odpověděl jim na řadu otázek . Jak se dalo čekat, nejvíc jich směřovalo na jeho účinkování ve filmech Harry Potter. Radcliffe přiznal, že se při natáčení stal obětí "pranku" od Alana Rickmana.

Ve Flashdance za Jennifer Bealsovou zaskakoval v tanci i šestnáctiletý kluk

V roce 1983 se objevila Jennifer Bealsová v kultovním snímku "Flashdance" a z neznámé studentky z Yale se stala přes noc mezinárodním sexuálním symbolem. V roli Alex Owensové, mladé ženy z Pittsburghu, která svařuje ve dne a v noci tančí, se proslavila svými pohyby. Její taneční scény přitom vznikaly s podstatnou pomocí několika skrytých talentů.
- Reklama -

Oblíbené články

- Reklama -