- Reklama -

Proč Orson Welles nenáviděl Woodyho Allena a Alfreda Hitchcocka

"Woodyho Allena fyzicky nenávidím, tenhle druh člověka se mi prostě nelíbí." – Orson Welles

- Reklama -

Milovníci filmu často uctívají své oblíbené filmaře. Ať je to jakákoli veličina, Orson Welles, Woody Allen nebo Alfred Hitchcock, člověk má tendenci proměnit toho či onoho tvůrce na dvě hodiny v hybatele vlastní fantazie. A pak se, když je snímek povedený, klaní umu oblíbeného režiséra. Chovají ale tito géniové obdiv k sobě navzájem?

Většina filmařů se raději jakkoli vyhne tomu, aby hodnotila někoho z kolegů, jeden z největších tvůrců všech dob ale podobnými rozpaky netrpěl. Řeč je o veleváženém Orsonu Wellesovi, který je považován za jednoho z nejlepších filmových režisérů v historii kinematografie.

Geniální Občan Kane

Nejznámější je jeho film Občan Kane, který je považován za jeden z nejlepších dramatů, co kdy byly natočeny. Orson Welles na tom měl nemalý podíl – film produkoval, režíroval a hrál v něm jako Charles Foster Kane. Welles byl outsiderem studiového systému a musel bojovat o tvůrčí kontrolu nad svými projekty s velkými filmovými studii v Hollywoodu. Stejně tak válčil později v životě s řadou nezávislých finančníků po celé Evropě, kde strávil většinu své kariéry.

- Reklama -

Jeho osobitý režijní styl představoval vrstvené a nelineární narativní formy, použití osvětlení, jako je šerosvit, neobvyklé úhly kamery. Používal také zvukové techniky vypůjčené z rádia, snímky s hlubokým ostřením a dlouhé záběry, za které byl obdivován a chválen. Je to celá sbírka atributů, díky nimž se mohl pyšnit gloriolou „dokonalého autora“.

Nudný Antonioni a odcizený Bergman

Byl režisérem, který příliš dobře znal obtíže spojené s fimovou tvorbou. Přesto neváhal nahlas vyjmenovat všechny „kopyta“, co pracovala v tomto odvětví.

„Existuje tolik Bergmana a Antonioniho, že bych radši umřel, než u toho celou tu dobu sedět,“ zní jedna z jeho slavných hlášek. „Podle mladého amerického filmového kritika je jedním z velkých objevů naší doby hodnota nudy jako uměleckého předmětu,“ pokračoval Welles podle faroutmagazine.co.uk. „Pokud je to pravda, tak si Michelangelo Antonioni zaslouží být považován za průkopníka a otce zakladatele. Jeho filmy by se nejlépe vyjímaly jako pozadí na módní přehlídce. Pokud jde o Bergmana, nesdílím ani jeho zájmy, ani jeho posedlosti. Je mi cizejší než Japonci.“

Provinční Federico Fellini a arogantní Woody Allen

Pár laskavějších slov – na své poměry – našel Welles pro Federica Felliniho. Toho nazval „stejně nadaným jako kdokoli, kdo dnes natáčí filmy“, ale také byl podle něj „v zásadě velmi provinční“. Jeho filmy byly podle Wellese „snem maloměšťáka o velkoměstě“. Fellini dle Wellesova dobového názoru „vykazoval nebezpečné známky toho, že je superlativní umělec, který má jen málo co říct.“

To nejlepší si však vyhradil pro průkopníka nového Hollywoodu Woodyho Allena. „Nenávidím Woodyho Allena fyzicky, nelíbí se mi ten druh člověka,“ řekl Welles a vysvětlil svou nevraživost. „Má Chaplinovu nemoc. Ta konkrétní kombinace arogance a plachosti, ze které skřípu zuby. Je arogantní. Stejně jako u všech lidí s plachými osobnostmi je i jeho arogance neomezená. Každý, kdo tiše mluví a scvrkává se ve společnosti, je neuvěřitelně arogantní. Chová se stydlivě, ale není. Bojí se. Nenávidí sám sebe a zároveň se miluje, je neustále ve velmi napjaté situaci. “

Welles podle openculture.com neochvějně a nekompromisně pokračoval. „Jsou to lidé jako já, kteří se musí o vše postarat a předstírat, že jsou skromní. Pro mě je to ta nejtrapnější věc na světě. Člověk, který se ukazuje v nejhorším světle, aby ostatní rozesmál, a sebe vysvobodil od svých selhání. Je to celé jen jeho terapie na obrazovce.“

Neobstál u něj ani Alfred Hitchcock

Skromný a přímočarý Welles nenašel příliš pochopení ani pro tvorbu Alfreda Hitchcocka. Podle Wellesova mínění upadl do „egoismu a lenivosti“, a při natáčení filmů měl „vše osvětlené jako televizní pořady“.

Podle Wellese za to mohla sešlost věkem. „Myslím, že byl dlouho senilní, než zemřel,“ svěřil se Welles. „Stále usínal, když jsi s ním mluvil.“

Pomluvil ale i některé filmy, které Hitchcock natočil ve svých vrcholných letech, jako například Vertigo. Podle Wellese bylo ještě horší než Okno do dvora, ve kterém „bylo hloupé všechno“.

- Reklama -

Něco k tématu

Nejnovější články

Arnold Schwarzenegger trpěl při natáčení Conana: Musel kousat do mrtvého supa

Arnold Schwarzenegger zavzpomínal na své těžké začátky ve světě filmu, kdy musel podstupovat kvůli rolím nejrůznější nepříjemnosti.

Julia Robertsová přiznala, že se při společném natáčení stala terčem vtipu Toma Hankse

V Hollywoodu je na přátelství mezi dvěma mega-hvězdami něco zvláštního, protože nebývá moc časté. Jedno vzácné přátelské pouto, které vyčnívá nad ostatní, nalezneme u Tom Hankse a Julie Robertsové. Julia Robertsová se před časem nadšeně rozpovídala o svém obdivovaném kolegovi a přiznala, že ji jednou na place nečekaně doběhl.

Objevily se bizarní záběry Charlieho Heatona z 5. řady Stranger Things

Blíží se pátá řada "Stranger Things", a tým za tímto úspěšným sci-fi seriálem od Netflixu nám opět připravuje obvyklou dávku záhadných náznaků ohledně toho, co nás v nové sezóně čeká. Jedním z posledních kousků informací se týká návratu postavy Jonathana Byerse, kterou ztvárňuje herec Charlie Heaton. Tedy aspoň zdánlivě.

Režisér Kingsmanů chce změnit Supermana: V hlavní roli Cavill a kopec zábavy

Filmový svět se chystá na nový pohled na Supermana. Režisér Matthew Vaughn a herec Henry Cavill se totiž chtějí spojit, aby dali tomuto ikonickému hrdinovi nový život plný barev a zábavy.

Pozlacený věk ukázal první trailer druhé série

Chystá se návrat plný vzrušený do éry roku 1883. Seriál Pozlacený věk totiž představil první trailer druhé řady.

Blíží se konec seriálu Koruna: Netflix oznámil datum premiéry závěrečné řady

S fanoušky je dneska poměrně těžké pořízení. I když tvůrci oblíbeného seriálu Koruna prozradili, kdy přijde premiéra poslední řady, ve fanoušcích se podle reakcí na sítích mísí různorodé pocity.
- Reklama -

Oblíbené články

- Reklama -