- Reklama -

Proč Orson Welles nenáviděl Woodyho Allena a Alfreda Hitchcocka

"Woodyho Allena fyzicky nenávidím, tenhle druh člověka se mi prostě nelíbí." – Orson Welles

- Reklama -

Milovníci filmu často uctívají své oblíbené filmaře. Ať je to jakákoli veličina, Orson Welles, Woody Allen nebo Alfred Hitchcock, člověk má tendenci proměnit toho či onoho tvůrce na dvě hodiny v hybatele vlastní fantazie. A pak se, když je snímek povedený, klaní umu oblíbeného režiséra. Chovají ale tito géniové obdiv k sobě navzájem?

Většina filmařů se raději jakkoli vyhne tomu, aby hodnotila někoho z kolegů, jeden z největších tvůrců všech dob ale podobnými rozpaky netrpěl. Řeč je o veleváženém Orsonu Wellesovi, který je považován za jednoho z nejlepších filmových režisérů v historii kinematografie.

Geniální Občan Kane

Nejznámější je jeho film Občan Kane, který je považován za jeden z nejlepších dramatů, co kdy byly natočeny. Orson Welles na tom měl nemalý podíl – film produkoval, režíroval a hrál v něm jako Charles Foster Kane. Welles byl outsiderem studiového systému a musel bojovat o tvůrčí kontrolu nad svými projekty s velkými filmovými studii v Hollywoodu. Stejně tak válčil později v životě s řadou nezávislých finančníků po celé Evropě, kde strávil většinu své kariéry.

- Reklama -

Jeho osobitý režijní styl představoval vrstvené a nelineární narativní formy, použití osvětlení, jako je šerosvit, neobvyklé úhly kamery. Používal také zvukové techniky vypůjčené z rádia, snímky s hlubokým ostřením a dlouhé záběry, za které byl obdivován a chválen. Je to celá sbírka atributů, díky nimž se mohl pyšnit gloriolou „dokonalého autora“.

Nudný Antonioni a odcizený Bergman

Byl režisérem, který příliš dobře znal obtíže spojené s fimovou tvorbou. Přesto neváhal nahlas vyjmenovat všechny „kopyta“, co pracovala v tomto odvětví.

„Existuje tolik Bergmana a Antonioniho, že bych radši umřel, než u toho celou tu dobu sedět,“ zní jedna z jeho slavných hlášek. „Podle mladého amerického filmového kritika je jedním z velkých objevů naší doby hodnota nudy jako uměleckého předmětu,“ pokračoval Welles podle faroutmagazine.co.uk. „Pokud je to pravda, tak si Michelangelo Antonioni zaslouží být považován za průkopníka a otce zakladatele. Jeho filmy by se nejlépe vyjímaly jako pozadí na módní přehlídce. Pokud jde o Bergmana, nesdílím ani jeho zájmy, ani jeho posedlosti. Je mi cizejší než Japonci.“

Provinční Federico Fellini a arogantní Woody Allen

Pár laskavějších slov – na své poměry – našel Welles pro Federica Felliniho. Toho nazval „stejně nadaným jako kdokoli, kdo dnes natáčí filmy“, ale také byl podle něj „v zásadě velmi provinční“. Jeho filmy byly podle Wellese „snem maloměšťáka o velkoměstě“. Fellini dle Wellesova dobového názoru „vykazoval nebezpečné známky toho, že je superlativní umělec, který má jen málo co říct.“

To nejlepší si však vyhradil pro průkopníka nového Hollywoodu Woodyho Allena. „Nenávidím Woodyho Allena fyzicky, nelíbí se mi ten druh člověka,“ řekl Welles a vysvětlil svou nevraživost. „Má Chaplinovu nemoc. Ta konkrétní kombinace arogance a plachosti, ze které skřípu zuby. Je arogantní. Stejně jako u všech lidí s plachými osobnostmi je i jeho arogance neomezená. Každý, kdo tiše mluví a scvrkává se ve společnosti, je neuvěřitelně arogantní. Chová se stydlivě, ale není. Bojí se. Nenávidí sám sebe a zároveň se miluje, je neustále ve velmi napjaté situaci. “

Welles podle openculture.com neochvějně a nekompromisně pokračoval. „Jsou to lidé jako já, kteří se musí o vše postarat a předstírat, že jsou skromní. Pro mě je to ta nejtrapnější věc na světě. Člověk, který se ukazuje v nejhorším světle, aby ostatní rozesmál, a sebe vysvobodil od svých selhání. Je to celé jen jeho terapie na obrazovce.“

Neobstál u něj ani Alfred Hitchcock

Skromný a přímočarý Welles nenašel příliš pochopení ani pro tvorbu Alfreda Hitchcocka. Podle Wellesova mínění upadl do „egoismu a lenivosti“, a při natáčení filmů měl „vše osvětlené jako televizní pořady“.

Podle Wellese za to mohla sešlost věkem. „Myslím, že byl dlouho senilní, než zemřel,“ svěřil se Welles. „Stále usínal, když jsi s ním mluvil.“

Pomluvil ale i některé filmy, které Hitchcock natočil ve svých vrcholných letech, jako například Vertigo. Podle Wellese bylo ještě horší než Okno do dvora, ve kterém „bylo hloupé všechno“.

- Reklama -

Něco k tématu

Nejnovější články

Skrytý odkaz na Hru o trůny v Rodu draka: Tvůrci pomocí dračích vajec šikovně propojují oba světy

Poslední epizoda seriálu Rod draka přinesla pro fanoušky Hry o trůny nečekanou nápovědu, která odkazuje na původ Daenerysiných dračích vajec. Rhaenyra Targaryen, ve snaze ochránit své potomky před hrozícím konfliktem, posílá svou nevlastní dceru Rhaenu do Pentosu a věnuje jí čtyři dračí vejce. Tento významný dar není jen obyčejným gestem, ale klíčovou vazbou na budoucnost rodu Targaryen.

Recenze: Akolytka ukazuje svět Star Wars v novém světle na příběhu plném vražd

Nový přírůstek ve světě Star Wars, seriál "Akolytka" z produkce Lucasfilm a Disney+, vás okamžitě vtáhne do neznámé éry Vrcholné republiky, doby zhruba sto let před událostmi "Skryté hrozby". Je to období, kdy mír a stabilita Jediů čelí nečekané výzvě. Příběh následuje mladou dívku jménem Mae, která používá Sílu k vraždám Jediů, což spouští napínavé a temné vyšetřování vedené rytíři Jedi.

Recenze: Čtvrtá řada seriálu Banda přináší zatím nejtemnější podívanou. Přesto to nepřestává být zábava

Pokud jste si mysleli, že seriál Banda (v originále The Boys) už nemůže být temnější, pak vás čtvrtá řada už zcela jistě vyvedla z omylu. Tvůrce Eric Kripke a jeho tým se nám totiž rozhodli přinést zatím nejtemnější kapitolu seriálu, který se nyní víc než kdy jindy noří do politických a sociálních hlubin moderní Ameriky. Jakmile se objevil první díl nové řady, bylo jasné, že nás čeká něco mimořádného.

Netflix změnil děj Bridgertonových a fanoušci zuří: Láska Francescy k ženě překvapila i autorku předlohy

Ve světě "Bridgertonových" to opět vře! Tentokrát se rozhořel skandál kolem změny milostného zájmu Francescy Bridgertonové v poslední uvedené řadě seriálu. Autoři seriálu se totiž rozhodli nahradit původního mužského protagonistu, Michaela Stirlinga, ženou jménem Michaela Stirlingová. A okatá genderová záměna vyvolala bouři reakcí mezi fanoušky i autorkou předlohy, Julií Quinnovou.

Céline Dion se přiznala ke zneužívání nebezpečných léků, propadla jim kvůli své nemoci

Céline Dion, zpěvačka známá svým neuvěřitelným hlasem, mohla klidně zemřít na předávkování léky. Bojuje totiž s vzácnou nemocí – Stiff-Person Syndromem (SPS), který způsobuje svalové křeče a bolesti. To vedlo Céline Dion k užívání smrtelně nebezpečných dávek léků.

Hvězda filmu Flashdance vypadá po šedesátce o desítky let mladší. Kvůli roli lesbičky dostávala dopisy od Ku-klux-klanu

Jennifer Bealsová, která se do paměti diváků zapsala jako svářečka Alex Owensová ve filmu Flashdance, dnes září snad ještě více než před čtyřmi desetiletími. Její krása je důkazem, že skutečná elegance prostě nezestárne. Bealsová totiž vypadá o desítky let mladší než je její skutečný věk.
- Reklama -

Oblíbené články

- Reklama -